Článek I
Úvodní ustanovení
V souladu se zákonem č. 128/2000 Sb., §117,odst.2, zřizuje zastupitelstvo obce finanční výbor.
- Členy finančního výboru jsou občané obce. Členem finančního výboru nemohou být starosta, místostarosta, tajemník obecního úřadu ani osoby zabezpečující rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu.
- Počet členů finančního výboru je pět. Členy finančního výboru volí zastupitelstvo.
- V čele finančního výboru stojí předseda, který je současně členem zastupitelstva obce.
- Člen finančního výboru může na členství ve finančním výboru kdykoliv rezignovat a to písemnou formou. Rovněž může být na základě usnesení zastupitelstva z této funkce odvolán. Toto ustanovení platí v plném rozsahu i pro předsedu finančního výboru.
- Finanční výbor plní úkoly, kterými jej pověří zastupitelstvo obce. Ze své činnosti odpovídá finanční výbor zastupitelstvu obce.
Článek II
Jednání finančního výboru
- Výbor se schází ke svému jednání dle potřeby. Jednání svolává a řídí předseda, nebo jím pověřený člen výboru.
- Výbor při jednání rozhoduje většinou hlasů přítomných členů. Usnesení výboru je platné, jestliže s ním vyslovila souhlas nadpoloviční většina všech členů výboru.
- O průběhu jednání se pořizuje zápis, který potvrzuje podpisem předseda, případně člen výboru, který jednání řídí. Zápis z jednání výboru je předán všem členům výboru a zastupitelstvu obce.
- V případě kontrolní činnosti prováděné finančním výborem je o provedené kontrole pořízen zápis, který obsahuje, co bylo kontrolováno, jaké nedostatky byly zjištěny a návrhy opatření směřující k odstranění nedostatků. Zápis podepisuje člen výboru, který kontrolu provedl a zaměstnanec, jehož činnosti se kontrola týkala. Finanční výbor předloží zápis zastupitelstvu obce, k zápisu připojí vyjádření zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala.
- Na jednání finančního výboru může být předsedou přizván člen kontrolního výboru, nebo komise, starosta, místostarosta, tajemník a zaměstnanec obecního úřadu, případně jiné osoby.
- Pokud výbor předloží návrh k zařazení na pořad jednání připravovaného zasedání zastupitelstva obce, řídí se postupem upraveným jednacím řádem zastupitelstva.
- Finanční výbor provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce.
- Plní úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce, zejména :
– spolupracuje při sestavování finančních plánů a rozpočtů obce se zaměřením na hodnocení požadavků kladených na rozpočet výdajů a objektivní hodnocení reálnosti budoucích příjmů
– v etapě hospodaření podle rozpočtu se vyjadřuje k rozborům hospodaření podle rozpočtu a návrhům na změny schváleného rozpočtu, zejména v případech, kdy dochází k překračování výdajů s důsledkem hrozby vzniku schodku v hospodaření obce
– provádí iniciativně vlastní šetření v rozpočtovém hospodaření, a to jak ve výdajové části, tak také ve využívání všech možností tvorby v části příjmové
– spolupracuje při získávání dalších finančních zdrojů ze všech směrů, například dotačních titulů
– vyjadřuje se ke zprávě o auditu a k vyúčtování hospodaření za uplynulý rok
– vyjadřuje se k majetkovým transakcím, k přijímaným úvěrům, půjčkám a nebo návratným finančním výpomocem
– v návaznosti na hospodaření s rozpočtem, komise sleduje a iniciativně ovlivňuje způsob hospodaření s peněžními fondy obce, vyjadřuje se k návrhům na jejich zřízení nebo zrušení, vyjadřuje se k návrhům na uložení volných peněžních prostředků.
Článek IV
Závěrečné ustanovení
Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem schválení zastupitelstvem obce